О.Глазова,
заступник директора
ІППО КУ імені Бориса Грінченка,
кандидат педагогічних наук.
КАЗКОТЕРАПІЯ І БОРОТЬБА З КОНФОРМІЗМОМ
(підготовка до твору дискусійного характеру в 7 класі)
Двоє людей, які прагнуть зрозуміти одне одного,
мають спочатку суперечити одне одному.
Г.Блашар, французький філософ.
Якось учитель приніс на урок старовинну монету й запропонував, щоб кожен учень якнайуважніше її роздивився. Монета ходила від учня до учня, аж поки не повернулася до вчителя. «Тепер перевіримо вашу уважність, - оголосив він. – Нехай кожен намалює монету в зошиті, не забувши позначити місце отвору».
Зрозуміло, що отвору в монеті не було. Проте весь клас слухняно вимальовував кружечки з дірочками. Лише один (!) школяр зобразив монету без отвору – такою, якою вона й була.
Як людина реагує на вплив інших людей, на їхній тиск? Це виявляє дослід із застосуванням методу підставної групи. На дошці накреслили два паралельних відрізки – довший і коротший. За допомогою лінійки кожен з шести учасників експерименту переконався: різниця в їхній довжині значна. Психолог пояснив завдання. «Зараз, - сказав він, - увійде чоловік. Кожному з вас я запропоную визначити серед відрізків довший. Удаючи напружені роздуми, ви маєте сказати, що за довжиною відрізки однакові. Головне, щоб ви поводилися природно». І що ж? Без жодних сумнівів піддослідний погодився з думкою більшості!