Калина - Застосування інноваційних технологій у формуванні навичок толерантної взаємодії у підлітків

                Калина

Головна| Мій профіль| Реєстрація| Вихід| Вхід


Субота, 10.12.2016, 00:12

Ви увійшли як Гость|
Група "Гості"
Вітаю Вас Гость |RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Вітаємо [28]
Свято, ювілей
Події у світі [39]
Новини, події, відгуки
Наші нагороди [3]
Корисно знати [15]
Моя країна - Україна [11]
Пам`ятні дати [3]
Банери друзів
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Ми в каталогах



Український рейтинг TOP.TOPUA.NET

Каталог интернет-ресурсов - MediumSEARCH.com

Белый каталог сайтов

Украина-Сегодня: Каталог сайтов


Мультиплеєр
Застосування інноваційних технологій у формуванні навичок толерантної взаємодії у підлітків
(З досвіду роботи класного керівника
Соловйової М.В. за 2009-2012 н.р.)
 
 

Світ повинен базуватися на визнанні чеснот й цінностей людської особистості...
і з цією метою виявляти толерантність та жити в злагоді...
А освіта повинна сприяти взаєморозумінню та дружбі між людьми.
Зі статуту ЮНЕСКО

Сучасне українське суспільство переживає складний період свого саморозвитку, позначений труднощами перехідного періоду, коли демократичні, гуманістичні цінності утверджуються суперечливо і надто повільно. Це зумовлює падіння моралі, культури взаємостосунків між людьми, криміналізацію суспільних відносин тощо. Значні суперечності особливо позначаються на молодому поколінні, в свідомості й поведінці якого не сформувалися та міцно не закріпилися позитивні установки й мотиви, значущі ціннісні орієнтації. За таких обставин вкрай важливим стає виховання в молодого покоління толерантності, оскільки утвердження принципів і норм толерантності є необхідною умовою взаєморозуміння між людьми, взаємодії, злагоди, згуртування і консолідації суспільства.
Для проведення цілеспрямованої виховної роботи за темою «Застосування інноваційних технологій у формуванні навичок толерантної взаємодії у підлітків», зокрема у 5-7 класах, доцільно скласти план роботи з колективом на основі вивчення відносин, особливостей учнів та їх сімей, врахувавши психолого-вікову специфіку дітей середньої школи. Тому проведення виховної роботи можливе у два етапи:
перший (5-6 класи) – вивчення об'єкта, щодо якого формується толерантність;
другий (7-8 класи) – розвиток основних складових толерантності і взаємодії.
Оскільки толерантність – складне інтегративне особистісно-моральне утворення, що характеризується здатністю людини з повагою ставитися до інтересів, думок, поглядів, звичок, вірувань інших людей, прагненням зрозуміти й досягнути взаємної злагоди без застосування тиску, насилля, то у 2009-2011 н.р. було розпочато виховну роботу з формування в учнів навичок толерантності у контексті соціальної адаптації виховного процесу.
Співпраця з практичним психологом Шайдою К.І., зокрема, проведені нею соціометричні зрізи та індивідуальна робота з дослідження взаємодії окремих членів колективу, дала можливість визначити необхідну інформацію щодо актуальності визначеного напрямку роботи – формуванні навичок толерантної взаємодії у підлітків та виділити її як тему виховної роботи у 7 класу 2011-2012 н.р.
Оскільки період 5-7 класу визначається нестабільністю в організації взаємовідносин серед учнів через складнощі адаптаційного періоду та вікові особливості, то виховна робота була спрямована на дослідження учнівського колективу в цілому та окремих індивідів. Все це вимагало сучасних підходів у вирішені виховних задач. Дослідивши методологію виховання толерантності, яка базується на особистісно орієнтованому, культурологічному, гуманістичному, полікультурному, аксіологічному, комунікативно-діалогічному підходах, актуальності набула необхідність технологізації процесу формування навичок толерантної взаємодії, зокрема через ігрові, інтерактивні технології та технологію розвитку критичного мислення.
У 5-6 класах гра – найважливіша сфера життєдіяльності дітей, яка разом з працею, пізнанням, мистецтвом, спортом забезпечує необхідні емоційні умови для формування навичок толерантної взаємодії учнів. Учні можуть бути уже не лише учасниками, а й організаторами ігри, що сприятиме актуалізації і глибшому засвоєнню знань. В іграх вони не лише збагачують свої знання, а й здобувають практичні вміння та навички, необхідні в житті, вчаться спілкуватися. Різнотипність ігор (спортивні, інтелектуальні, творчі) дає можливість максимально розкритися кожному учневі, побачити інших, знайти своє місце у колективі:
«Ключ до розуміння» (Дружня пара для 5-го класу).
«Юні джентльмени» (Для учнів 5-го класу).
«Найрозумніший» (Інтелектуальна гра для учнів 6-го класу).
Результат застосування ігрового методу – активна участь учнів класу у позакласних та загальношкільних ігрових заходах («Козацькі розваги» (5, 6 клас) – І місце, «Осінні ігри» (6 клас) – І місце, «Прийшла Покрова» (7 клас у співпраці з 8-Б класом) – І місце, «Свято спорту» (7 клас) – ІІ місце).
Застосування інтерактивних технологій у процесі формування навичок толерантної взаємодії дають можливість сприяти активізації учнів, що мають проблеми у спілкуванні, але одночасно вчити співпраці з ними тих, хто може перебирати увагу на себе. Актуальності набирає робота у групах (парах). Під час такої роботи діти ви вчаться:
Прислухатися й поважати думки кожного члена групи (пари).
Допомагати одне одному в групі (парі).
Працюйте так, щоб не заважати іншим групам (парам).
Не сміятися над чужими помилками.
Давати можливість усім членам групи (у парі) висловлюватися.
Усвідомлювати, що взаєморозуміння – важлива умова успішної роботи. v Виявляти чесність, інтерес до роботи – це ключ для створення дружної команди.
Для створення позитивного настрою під час класних голин та годин спілкування варто застосовувати прийом «Мікрофон» або «Продовжіть речення». Наприклад: Продовжіть речення з теми «Поділися гарним настроєм»
Я посміхаюся…
Я люблю…
Я радію...«Поділися гарним настроєм»
Особливо важливо для самоствердження особистості дитини заохочувати її власну думку, навіть якщо вона розходиться із загальноприйнятою, тобто виховувати в дітей толерантне ставлення до чужих думок, поглядів. Тому доцільно під час виховних заходів, розглядаючи ігрові ситуації, налаштовувати на такі форми висловлення власної позиції:
Я вважаю…
Я думаю...
Я переконаний...
Застосування інтерактивних технологій – ефективно впливає на те, що стирається межа між учителем-керівником та учнем-підлеглим, а з’являється учитель-наставник та учень-партнер. У цьому контексті доцільним є використання прийому «Стань учителем». Сам учитель на цей час сідає за парту, учень чи група учнів, заздалегідь підготовлені, проводять частину виховної години. Біля дошки, пояснюють, запитують дітей, стежать за дисципліною. Цікаво спостерігати, як змінюється дитина: вона мобілізує свої знання, стає серйознішою, уважнішою. Учні-учителі наслідують інтонацію, жести, стиль спілкування із класом свого класного керівника. Це свідчить про те, яка моральна відповідальність лежить на особистості вчителя, щоб бути прикладом для дітей.
Прийом «Маленький театр», де розігруються ситуації із проблемного питання, дає можливість залучити до участі дітей з низькою активністю та гіперактивних. Виховні години-презентації «Світ моїх захоплень», «Таланти нашого класу» сприяють глибшому вивченню творчих здібностей та задатків учнів, допомагають віднайти точки перетину інтересів.
Результати: Іванюта А. – переможиця більше 40-а всеукраїнських та міжнародних пісенних конкурсів, Абросімова А. – переможиця обласних танцювальних конкурсів (2011 р.); Каткова Т., Ушакова А., Тарасенко В., Єфименко О. – учасники колективу бального танцю «Гармонія»; Жердєва А., Устінова А. – танцювальний колектив «Містерія»; Коломієць А. – переможиця шкільних конкурсів декламаторів.
Розвиток критичного мислення – складний процес для виховної роботи у середній ланці, але він дає можливість планування виховної роботи на 9-11 класи, бо саме адекватна оцінка дійсності з урахуванням думок тих, хто поряд, є тими точками перетину формування навичок толерантної взаємодії підлітків через застосування технології критичного мислення. Доцільно залучати учнів до колективного планування роботи класу через евокаційний прийом «Знаю – Хочу знати – Дізнався», застосування прийомів рефлексії – тренінгові заняття: «Уроки толерантності», «Мій клас», «Толерантність у нашому житті».
Отже, виховний процес у 5-7 класах у 2009-2012 побудований за принципами наступності і послідовності, які визначають перспективність роботи над темою «Застосування інноваційних технологій у формуванні навичок толерантної взаємодії у підлітків» і спрямований на розвиток основних її складових. Варто зауважити, що визначені технології не застосовуються окремо у виховному процесі, а існують у взаємодії, що підвищує організацію життєдіяльності учнівського колективу, пропаганду моральних цінностей, пошук та виконання корисних справ, збагачення знаннями про рідний край, національну культуру. Головне – це діяльність, спрямована на розвиток творчих здібностей дітей, виховання патріотичних та інтернаціональних почуттів, формування вмінь і навичок толерантного спілкування, стимулювання пізнавального інтересу до мови, історії, літератури, культури.
Новизна теми виховної роботи полягає у тому, що вперше комплексно досліджуються і застосуються інноваційні технології у процесі формування навичок толерантної взаємодії членів дитячого колективу.
Пошук
Годинник
Календар
«  Грудень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Корисні сайти

Освітній портал

Архів статей
Наша кнопка
         Вставте цей код на свій сайт
Хмаринка тегів
Наші гості
free counters

Copyright MyCorp © 2016