Постать мислителя XVII століття в поемі Франка
«Іван Вишенський»
Франко увійшов в історію
української літератури як геніальний поет, белетрист, драматург, історик,
економіст, громадський діяч. Він своєю творчістю і багатогранною літературною
та громадською діяльністю створив цілу епоху в історії української літератури.
І скрізь, завжди і в усьому був оригінальний та неповторний. Особливого вияву
набула його оригінальність в поемах, зокрема таких, як «Похорон» та «Іван
Вишенський».
«Іван Вишенський» – філософський твір на історичну тему про видатного
письменника, мислителя і громадського діяча XVII століття. Його біографія
скупа, ніхто навіть дати народження та смерті достовірно назвати не може. У
молоді роки Вишенський вів життя, сповнене «палких людських пристрастей». Та,
за припущенням І. Франка, у його житті трапилася, мабуть, незвичайна постать,
яка так вплинула на нього, що він став ченцем. Весь у віці 30-35 років він
пішов на Афон, який з того часу став місцем його проживання. Тільки один раз
завітав на Україну, хоч прагнення жити серед народу своєї Батьківщини і бути
корисним їй не покидало аскета-мислителя до глибокої старості. Там, на Афоні,
він дотримувався суворого режиму, прийшов усі стадії аскета. Згодом став
монастирським полімушником, пізніше – ченцем. Належав до найбільш аскетичної групи ченців, був затворником, жив у
певній ізоляції від оточуючих людей.
Постать мислителя, його світогляд
найкраще розкриваються в його творчій діяльності. На думку І. Франка, він був
найпрогресивнішим, найближчим до народу літератором. Однак його постать
наскільки велична, настільки й суперечлива. Іван Вишенський виявив себе
філософом, був переконаний у тому, що у світі йде невсипуща, напружена боротьба
між добром і злом. Уся природа, краса, людське тіло є породженням і власністю
злого Духа. Духовне начало перебуває в різній суперечності з матеріальними
диявольськими спокусами.
Передова людина свого часу,
Вишенський любить український народ, виявляє готовність відстоювати його
життєві інтереси, проголошує ідею соціальної рівності, мріє про той час, коли
не буде бідних і багатих, засуджує гнобительську політику польсько-шляхетської
держави. З іншого боку, не вказує на шляхи боротьби з соціальною
несправедливістю. Суперечливим, на думку автора поеми, є й той факт, що
мислитель замість того, щоб брати участь, в ідейно-політичній боротьбі на
Батьківщині, обрав собі роль «добровільного вигнанця», «затворника-афоніта»,
прирік себе на «самотність, фізичні й моральні муки».
У своїх творах (існує думка, що
Вишенський розпочав творчу діяльність на Афоні) письменник розвінчує католицьку
церкву, одним із перших в українській полемічній літературі проголошує тезу про
«папу-антихриста», називає його деспотом, піддає критиці міркування католиків
про чистилище, критично висловлюється про українських панів, які не захищають
національно-релігійні права народу. Найбільшої сили гнів Вишенського набирає у
викритті духовенства. Розвиваючи демократичні ідеали, письменник стає на захист
православних монахів, але критика католицької церкви не була до кінця
послідовною. Він не зміг розкрити корені католицького віровизнання. Відсталими
є погляди Івана Вишенського на освіту. Однак, незважаючи на певні протиріччя у
світогляді та поглядах, І. Вишенський є для нас «цінним і симпатичним» і завжди
матиме місце в нашій літературі.
Джерело: http://www.ukrlit.vn.ua/making1/vzmcx.html |